Eu Handel Med Utsläppsrätter System


EU: s ETS-kolmarknader. Den här handledningen täcker EU: s system för handel med utsläppsrätter, EU: s emissionshandelsregistret, användningen av Kyoto-enheter för överensstämmelse inom EU: s utsläppsrätter för utsläppsrätter och utsläppsrätter för koldioxidutsläpp. Som ett system för handel med utsläppsrätter fastställs EU: s utsläppsrätter Lock eller gräns för de totala utsläpp som tillåts av alla EU ETS-operatörer men inom den gränsen tillåter koldioxidmarknaden deltagare i systemet att köpa och sälja utsläppsrätter som de behöver. Kolpriset anger hur mycket deltagarna i EU ETS är villiga att betala Per EU-ersättning 1 ersättning ERE motsvarar 1 ton CO2 eller motsvarande motsvarande efterfrågan och utbud. Dessutom har EUAAAA-utsläppsrätter utsläppts för att användas för flygbolagens överensstämmelse. Under fas III kommer 50 av utsläppsrätterna att auktioneras ICE Futures Europe genomför auktioner av EU ETS-fas III-EUA och EUAA på uppdrag av DECC. Operatörer har också möjlighet att använda vissa Kyoto-enheter för överensstämmelse inom EU: s system för utsläppsrätter inom ramen för gränserna. En EU-ET S-operatören kan komma åt den sekundära kolmarknaden för att köpa utsläppsrätter eller Kyoto-enheter via flera linjer. Hantera direkt med andra företag som omfattas av systemet. Köpa eller sälja från mellanhänder, t. ex. banker och specialister. Använda tjänster från en mäklare. De flera utbyten som listar utsläppsrätter för koldioxidutsläpp. Europeiska unionens register är en online-databas värd och förvaltad av Europeiska kommissionen genom vilken EUA: s EUAA och Kyotoenheter hålls, handlas och överlämnas för överensstämmelse. Partiklarna rekommenderas att söka egen, oberoende Professionell rådgivning om dessa frågor. För mer information om hur EU: s europeiska system för handel med utsläppsrätter fungerar, se hur man deltar i EU: s ETS. Phase III-register. EU: s ETS-registret fungerar på samma sätt som ett bankkonto på internet Registreringssystemet är ett webb - Baserad applikation som registrerar CO2-utsläppsrätter och - enheter som tilldelas och hålls i operatörs-, person-, handels - och statskonton. Enheter mellan konton inklusive tilldelningar, överföringar, överlämnanden och annulleringar. Samtliga verifierade utsläpp av installationer och luftfartygsoperatörer. Överensstämmelsestatus för installationer och luftfartygsoperatörer. En kontoinnehavare kan hålla, överföra, avbryta eller förvärva EU-bidrag och bidragsberättigade Kyoto-enheter. Unionstransaktionslogg EUTL kontrollerar, registrerar och godkänner alla transaktioner som äger rum mellan konton i EU-registret. EUTL kan ses online och ger detaljerad information om EU ETS-operatörers överensstämmelse, EU-kontohavare och transaktioner mellan kontohavande registren är Nyckelkomponenter i EU ETS och bredare internationell handel med utsläppsrätter inom ramen för FN: s klimatkonvention om klimatförändringar s klimatkonventionens Kyoto-protokoll. Från och med juni 2012 sammanfördes registersystemen till ett enda registersystem som drivs och förvaltas av Europeiska kommissionen Varje medlemsstat Nu har sin egen nationella administratör och na Registret i det gemensamma EU-registret Miljöbyrån är den nationella administratören för Förenade kungariket och ansvarar för underhållet och förvaltningen av den brittiska nationalregistret i Europeiska unionens register. Funktionskraven för registret bestäms av Europeiska kommissionen Genom registret och UNFCCC-sekretariatet genom olika COP MOP-beslut. Hur man öppnar ett konto i registret. Installationer och luftfartygsoperatörer som utför bilaga I-verksamhet enligt direktiv 2003 87 EG måste öppna konton i unionens register . Förutom operatörskonton innehåller EU-registret även personkonton och handelskonton. En enskild person eller organisation kan ansöka om att öppna sådana konton, som endast kan användas för handelsenheter. Sådana konton har inga efterlevnadsförpliktelser. Ytterligare frågor eller frågor om Drift och funktionalitet i unionsregistret bör riktas Via e-post till den brittiska registeradministratören. Information om registret före 2012 och migrering till unionsregistret kan ses på National Archives webbplats. Kioto-enheter i fas III. Operatörer har möjlighet att använda vissa Kyoto-enheter för överensstämmelse inom EU ETS omfattas av gränser för typen och kvantiteten av enheter som anges i ETS-direktivet och registerförordningen. Dessa gränser anges nedan, tillsammans med information om hur man använder dessa enheter för överensstämmelse inom EU: s ETS. Typ av enheter. Erhålla certifierade utsläppsreduktioner CERs och utsläppsminskningsenheter ERUSs kan användas för överensstämmelse i EU ETS Ytterligare information om detta, inklusive vanliga frågor, finns på Europeiska kommissionens webbplats. Antal enheter. Operatörer och luftfartygsoperatörer kan byta ut stödberättigande CER och ERU för EUA och EUAA Upp till gränser Gränserna är kumulativa över fas II och fas III i EU: s system för handel med utsläppsrätter och anges i en europeisk kommissionsförordning om internationell krediträttighetsannons Valde den 8 november 2013. Hur man använder enheter i EU: s ETS. I fas III kan vissa CERs och ERUs bytas ut för EUAs med de gränser som diskuteras ovan. I EU-registret kan operatörer överföra giltiga CER och ERU till ett centralt konto I EU-registret och en gång verifierad som berättigad för användningen av den operatören inom EU ETS, kommer operatörens EUA-konto att krediteras med motsvarande antal ERE. Luftfartygsoperatörer kan begära denna byte och krediteras med EUAAs Europeiska kommissionens registerförordning Operatörerna för installationer och luftfartygsoperatörer som regleras inom EU: s system för utsläppsrätter bör notera att utbytet av stödberättigande åtagandeperiod 1 internationella projektkrediter till allmänna och luftfartsersättningar måste ske senast den 31 mars 2015, varefter de Kommer att bli oförenlig för användning i EU ETS. Din International Project Krediträttighet gräns visas i ditt Operator Holding Account eller din Aircraft Op Erator Holding Accounts. Mer information om detta och gällande regler finns på Europeiska kommissionens webbplats för internationell koldioxidmarknad, speciellt FAQ 7, 8 och 11.Any ytterligare frågor eller frågor om innehav eller byte av Kyoto-enheter inom registret bör riktas Via e-post till Förenade kungarikets registeradministratör. Fas III-auktionering. Utnyttjande är ett effektivt sätt att fördela utsläppsrätter till marknaden och stärker principen om att förorenarna betalar. Det uppmuntrar företagen att ta hänsyn till hela kostnaden för kol i de beslut de fattar. Europeiska kommissionen S auktionsförordning reglerar auktionering av EUA: s och EUAA: s fas III. Det föreskrivs att en gemensam EU: s auktionsplattform och de beviljade medlemsländerna skulle kunna välja bort och upprätta nationella plattformar. Storbritannien, Tyskland och Polen utnyttjade denna rätt. Storbritannien var Den första EU-medlemsstaten att hålla en auktion i fas II 2008-2012 och auktionerade 10 av utsläppsrätter jämfört med EU-genomsnittet på 3. Storbritannien utsåg ICE Futures Europe att genomföra auktioner av EU ETS-fas III-EUA och EUAA på uppdrag av DECC från november 2012 Kontraktet med ICE har utvidgats till att genomföra auktioner fram till november 2017 Tidigare tillhandahölls denna tjänst av Storbritanniens skuldförvaltningsbyrå Storbritanniens auktioner är öppna för dem som uppfyller kriterierna i relevant EU-lagstiftning och ICEs medlemskrav. Du hittar vägledning om hur du deltar i dessa auktioner på ICE-utsläppsauktionerna. Särskilda företag måste ansöka om Financial Services Authority FSA för en variation av tillstånd för att delta i den reglerade aktiviteten av budgivning i utsläppsauktioner Se FSA: s policyutlåtande om reglering av budgivning för utsläppsrätter under fas III i EU: s utsläppshandelssystem. DECC utför rollen som Auktionsägare i Storbritannien för dessa auktioner Denna roll krävs enligt EU-lagstiftningen och ansvarar för auktionernas genomförande. EU står i t Han jobbar med att utse en enda auktionsmonitor SAM för att övervaka och rapportera om genomförandet av vissa utsläppsauktioner i Europa. Mer information finns på Europeiska kommissionens webbplats. För ytterligare information om Storbritanniens EU ETS-auktioner, vänligen kontakta. . Det fullständiga schemat för fas III EUA och EUAA-auktioner finns på ICE-utsläppsauktionerna. Fas III-auktionsresultat. Förenade kungarikets första EU-auktion i fas III hölls den 21 november 2012. För mer information se tillhörande DECC-pressmeddelande För resultat från ytterligare fas III-auktioner, se webbsidorna för ICE Futures Europe-utsläppsauktioner. För ytterligare täckning av auktionsresultat hänvisas till Europeiska kommissionens webbsidor. Fas II-auktionsresultat. Under fas II i EU: s emissionshandelsprogram höll Storbritannien 30 framgångsrika Konkurrenskraftiga auktioner, som säljer nästan 123 miljoner ERE och ökar cirka 1 3 miljarder för skatkassen. För resultat från fas II-auktioner, se Deb T Management Office website. Re-upphandling av Storbritanniens s fas III EU ETS auktionsplattform. UK Ministrarna har gått med på att behålla Storbritanniens uteslutning från EU: s emissionshandelssystem EU ETS: s gemensamma auktionsplattform efter det att avtalet upphört med nuvarande Leverantör i november 2017 Den 4 februari 2016 lanserade DECC den första etappen av återupphandlingsprocessen genom att publicera ett förhandsmeddelande via Tender Electronics Daily Website DECC håller en marknadsförlovningsdag för potentiella anbudsgivare den 10 mars 2016 om du skulle vilja Att delta i förlovningsperioden, ta reda på mer information eller uttrycka intresse för att lämna in ett bud när den formella anbudsprocessen påbörjas, vänligen kontakta. Ytterligare information. För ytterligare information om auktionerna, vänligen kontakta. Union Register offentligt tillgänglig Information. UN S IAR Bedömning. Genomförandet av ett nationellt register krävs för att varje bilaga B-part ska anses vara berättigad att delta i Kyoto-mekanismen Ms Krav på nationella register fastställs primärt genom beslut 13 CMP 1. Nedan informationen görs tillgänglig i enlighet med rapporteringskrav enligt Kyotoprotokollet som säkerställer konsekvens av rapportering av offentlig information mellan registren och underlättar översynen av offentlig information Under de årliga utvärderingarna som utförts i enlighet med den oberoende bedömningsrapporten SAR: s gemensamma operativa förfarande till stöd för expertgranskningen. Varje register utvärderas för att avgöra om lämpliga krav är uppfyllda och resultaten skickas i form av standard oberoende bedömningsrapporter S-IAR till Expertgranskningsgrupperna arbetar enligt artikel 8 i Kyotoprotokollet. I enlighet med punkterna 44-48 i bilagan till beslut 13 CMP 1 i Kyotoprotokollet finns nedan en lista över allmänt tillgänglig information om Förenade kungarikets nationella registret som Krävs enligt S IAR-bedömningen. Kontoinformation från EU-registret Ragraph 45 i bilagan till beslut 13 CMP 1 diskuterar information om konton som måste vara offentligt tillgängliga Kontoinformation från EU-registret kan ses i rapporten om kontoinformation. I enlighet med kommissionens förordning Artikel 110 EU nr 389 2013 har följande uppgifter Anses vara konfidentiella Innehav av alla konton gör alla transaktioner som gjorts, den unika enhetens identifieringskod för utsläppsrätterna och det unika numeriska värdet av enhetens serienummer för de Kyoto-enheter som hålls eller påverkas av en transaktion. Representativt namn och kontaktuppgifter, fullständigt namn, Postadress, telefonnummer, faxnummer och e-postadress till kontohavarens representant anses också vara konfidentiell. Information, inklusive innehav av alla konton, alla transaktioner som gjorts, den unika enhetens identifieringskod för utsläppsrätterna och det unika numeriska värdet av enhetens serienummer för de Kyoto-enheter som hålls eller påverkas av transaktionen, som innehas i EUTL, unionens register Och varje annat KP-register ska betraktas som konfidentiellt, utom i enlighet med vad som krävs enligt unionsrätten eller genom bestämmelser i nationell lagstiftning som utövar ett legitimt mål som är förenligt med denna förordning och är proportionerliga. Information om artikel 6 Projekt JI-projekt. Paragraf 46 i bilagan till Beslut 13 CMP 1 diskuterar information om artikel 6-projekt, även känd som Joint Implementation JI-projekt som måste vara offentligt tillgängliga. Förenade kungariket Storbritannien och Nordirland är inte värd för några gemensamma genomförandeprojekt. Information om enhetsinnehavstransaktioner. Paragraf 47 i Bilagan till beslut 13 CMP 1 diskuterar information om andelens innehav och transaktioner som måste vara publ Tillgänglig. Hämta SEF-rapporten för informationen enligt 47 §. Hållnings - och transaktionsinformation ges endast på fastighetsnivå, på grund av att mer detaljerad information förklaras konfidentiell enligt EU-föreskrifter Se artikel 110 EU nr 389 2013. Information På juridiska personer som godkänns av parten till innehav av enheter. 48 § i bilagan till beslut 13 CMP 1 kräver att en förteckning över juridiska personer som är godkända av parten för att inneha enheter offentliggöras. Förteckning över juridiska personer som har rätt att hålla andelarna enligt vad som anges i Punkt 48.För ytterligare information. För ytterligare information om EU-registret, vänligen kontakta. Carbon credit scam. Carbon marknaderna är inte avsedda för personliga investerare Vi har blivit varnade för bedrägerier med namnet Carbon Register eller liknande som kontaktar allmänheten, felaktigt hävdar att Kolregistret är en del av avdelningen för energi och klimatförändringar och ger falska kontaktuppgifter till avdelningen. Dessa bedrägerier kan Försök att tillämpa påtryckningar på människor att köpa aktier, koldioxidkrediter eller certifierade utsläppsminskningar CERs till höga priser De riktade kan ringas och berätta att Koldregisteret kommer att vidta rättsliga åtgärder mot dem eftersom de vägrade att köpa aktier och ibland uppgifter om fiktiva domstolar Fall ges för att lägga vikt på tråden. Avdelningen råder alla som mottar sådana meddelanden för att rapportera saken till polisanropet 101, kontaktnummeret för nödläge, antingen direkt eller genom handlingsbedrägerier. Reducera utsläpp från luftfarten. Är en av de snabbast växande källorna till utsläpp av växthusgaser. EU vidtar åtgärder för att minska luftfartsutsläppen i Europa och arbetar med det internationella samfundet för att utveckla åtgärder med global räckvidd. Avgasutsläppen växer snabbt. Direkta utsläpp från luftfart står för cirka 3 EU: s totala utsläpp av växthusgaser och mer än 2 av de globala utsläppen Om global luftfart var ett land skulle det rankas i Topp 10 emittrar. En del flygande från London till New York och tillbaka genererar ungefär samma nivå av utsläpp som den genomsnittliga personen i EU gör genom att värma sitt hem för ett helt år. Vid 2020 förväntas globala internationella luftfartsutsläpp vara cirka 70 högre Än 2005 och Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO uppskattar att de år 2020 skulle kunna växa med ytterligare 300-700. Samtidigt med andra sektorer bidrar luftfarten till utsläppsminskningar inom EU genom EU: s system för handel med utsläppsrätter. Avvikelse i EU: s utsläppshandel System. CO 2 - utsläpp från luftfart har inkluderats i EU: s emissionshandelssystem EU ETS sedan 2012 Enligt EU: s emissionshandelsordning måste alla flygbolag som är verksamma i Europa, både europeiska och icke-europeiska, övervaka, rapportera och verifiera sina utsläpp, och Att överge utsläppsrätter mot dessa utsläpp De får omsättningsbara utsläppsrätter som täcker en viss utsläppsnivå från sina flygningar per år. Systemet har hittills bidragit Att minska luftfartssektorns koldioxidavtryck med mer än 17 miljoner ton per år, med överensstämmelse som täcker över 99 5 utsläpp. Förutom marknadsbaserade åtgärder som ETS, operativa åtgärder som modernisering och förbättring av flygledningsteknik, Förfaranden och system bidrar också till att minska luftfartsutsläppen. Luftfartens utsläppshandelslagstiftning. Den lagstiftning som antogs 2008 var avsedd att tillämpas på utsläpp från flygningar från, till och inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES, de 28 EU-medlemsstaterna, plus Island, Liechtenstein och Norge EG-domstolen har bekräftat att detta tillvägagångssätt är förenligt med internationell rätt. EU har dock beslutat att begränsa omfattningen av EU ETS till flygningar inom EES fram till 2016 för att stödja utvecklingen av en global åtgärd av Internationella Civil Aviation Organisation ICAO. Proposal för luftfart ETS från 2017.I ljuset av utvecklingen på den globala åtgärden se nedan har Europeiska kommissionen p Beslutat att fortsätta det nuvarande tillvägagångssättet utöver 2016. Detta förslag kommer nu att behandlas av Europaparlamentet och Europeiska unionens råd. Resultat av offentligt samråd. Under 2016 höll Europeiska kommissionen ett offentligt samråd om marknadsbaserade åtgärder för att minska Klimatpåverkan från internationell luftfart Samrådet sökte insats på både globala och EU-politiska alternativ. Totalt svarade 85 medborgare och organisationer. Globalt system för att kompensera utsläpp. I oktober 2016 godkände Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO en resolution om ett globalt Marknadsbaserad åtgärd för att hantera koldioxidutsläpp från internationell luftfart från och med år 2021 Den överenskomna resolutionen beskriver de globala systemets objektiva och viktiga designelement samt en färdplan för att slutföra arbetet med att genomföra modaliteter. Koldioxidutjämning och Reduktionsschema för internationell luftfart eller CORSIA syftar till att stabilisera koldioxidutsläppen vid 2020 års nivå genom att kräva flygbolag till Kompensera tillväxten av sina utsläpp efter 2020.Airlines kommer att krävas. monitorutsläpp på alla internationella linjer. Offsetutsläpp från rutter som ingår i systemet genom att köpa kvalificerade utsläppsenheter genererade av projekt som minskar utsläppen i andra sektorer, t. ex. förnybar energi. Perioden 2021-2035 och baserat på förväntat deltagande beräknas systemet uppgå till cirka 80 av utsläppen över 2020 års nivåer. Det beror på att deltagandet i de första fasen är frivilligt för stater och det finns undantag för personer med låg flygtrafik Alla EU Länder kommer att ansluta sig till systemet från början. En regelbunden översyn av systemet krävs enligt villkoren i avtalet. Detta bör möjliggöra kontinuerlig förbättring, bland annat i hur systemet bidrar till målen i Parisavtalet. Arbetet pågår vid ICAO till Utveckla nödvändiga genomförandebestämmelser och verktyg för att göra systemet operationellt Effektivt och konkret genomförande och operationalisering Av CORSIA kommer i slutändan att bero på nationella åtgärder som ska utvecklas och verkställas på nationell nivåmission Proposal. Building Global Action. EU ETS ansökan från 2013 till 2016.EU ETS ansökan för 2012.Main EU ETS och luftfartslagstiftning. EU: s utsläppshandelssystem EU ETS . EU: s system för handel med utsläppsrätter EU: s utsläppsrätter är en hörnsten i EU: s politik för att bekämpa klimatförändringar och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Det är världens första stora kolmarknad och är fortfarande den största. Länderna alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11 ​​000 tunga energianvändande anläggningar kraftverk industrianläggningar och flygbolag som verkar mellan dessa länder. Omfattar cirka 45 av EU: s växthusgasutsläpp. Ett lock och handelssystem . EU: s system för utsläppsrätter fungerar enligt principen om utsläpp och handel. En kappa bestäms av det totala antalet växthusgaser som kan utföras av anläggningar som omfattas av s Ystem Capen sänks över tid så att totala utsläppen faller. Med huven får företag eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan också köpa begränsade mängder internationella krediter från emissionsbesparande projekt runt om i världen. Begränsning av det totala antalet utsläppsrätter som är tillgängliga säkerställer att de har ett värde. Efter varje år måste ett bolag ge upp tillräckliga utsläpp för att täcka alla sina utsläpp, annars får böter åläggas. Om ett företag minskar sina utsläpp kan det hålla reservtilläggen att täcka Dess framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som saknar utsläppsrätter. Leverans ger flexibilitet som säkerställer att utsläppen skärs, där det kostar minst att göra. Ett robust koldioxidpris främjar också investeringar i ren teknik med låg koldioxidutsläpp. Viktiga funktioner i fas 3 2013-2020. EU: s ETS ligger nu i sin tredje fas, väsentligt annorlunda än fas 1 och 2. De viktigaste förändringarna är. En enda EU-täckande keps på utsläpp gäller i plac E av det tidigare systemet med nationella caps. Auctioning är standardmetoden för att fördela utsläppsrätter istället för gratis tilldelning och harmoniserade fördelningsregler gäller för utsläppsrätterna som fortfarande ges bort gratis. Mer sektorer och gaser inkluderade.300 miljoner utsläppsrätter avsatta i den nya Deltagare Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energiteknik och kolavskiljning och lagring genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet omfattar följande sektorer och gaser med fokus på utsläpp som kan mätas, rapporteras och verifieras med en Hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från kraftvärme och värmeproduktion. Energiintensiva industrisektorer inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, glas, keramik, massa, papper, kartong, Syror och bulk organisk kemikaliehaltig luftfart. Kväveoxid N 2 O från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyoxylsyror och glyoxalperfluorkolväten PFC från alumin Iumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag inom dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast anläggningar över en viss storlek. Säkra småinstallationer kan uteslutas om regeringar införtar finanspolitiska eller andra åtgärder som kommer att minska sina utsläpp genom En motsvarande mängd. I luftfartssektorn fram till 2016 gäller EU-utsläppsrätterna endast för flygningar mellan flygplatser inom EES-området. Att minska utsläppsminskningar. EU: s system för utsläppsrätter har visat att pris på kol och handel med det kan fungera utsläpp Från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med början av fas 3 2013 se siffror för 2015. År 2020 kommer utsläppen från de sektorer som omfattas av systemet att vara 21 lägre än 2005. Utveckla koldioxidmarknaden. Inrättades 2005 , EU ETS är världens första och största internationella utsläppshandel med över tre fjärdedelar av internationell kolhandel. EU: s ETS är också inspirerande för utvecklingen EU: s utsläppshandel med andra kompatibla system. EU: s ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revision av EU: s ETS för fas 3.Legislativ historia av direktiv 2003 87 EC. Work prior Till kommissionens förslag till förslag om förslag till förslag från oktober 2001: s yttrande om behandlingen av förslaget i rådet och parlamentet, inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på det reviderade EU: s system för handel med utsläppsrätter december 2008. Vad är syftet med handel med utsläppsrätter. Syftet med EU: s system för handel med utsläppsrätter är att hjälpa EU: s medlemsstater att uppnå sina åtaganden att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser på ett kostnadseffektivt sätt. Att låta deltagande företag köpa eller sälja utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan uppnås åtminstone EU: s system för utsläppsrätter är hörnstenen i EU: s strategi för att bekämpa klimatförändringar. Det är det första internationella handelssystemet för koldioxidutsläpp i E värld och har varit i drift sedan 2005 Från och med den 1 januari 2008 gäller det inte bara de 27 EU-medlemsstaterna utan även de övriga tre medlemmarna av Europeiska ekonomiska samarbetsområdet Norge, Island och Liechtenstein. Det täcker för närvarande över 10 000 installationer i Energi och industrisektorer som tillsammans står för nästan hälften av EU: s utsläpp av koldioxid och 40 av dess totala utsläpp av växthusgaser. En ändring av EU: s emissionshandelsdirektiv som godkändes i juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i systemet från 2012. Hur fungerar handel med utsläppsrätter. EU: s system för handel med utsläppsrätter är ett keps - och handelssystem, det vill säga det täcker den övergripande utsläppsnivån, men tillåter inom ramen för detta att deltagarna i systemet kan köpa och sälja utsläppsrätter som de behöver. Dessa utsläppsrätter är Den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta Ett bidrag ger innehavaren rätt att avge ett ton CO 2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Capen på det totala antalet alla Owances skapar knapphet på marknaden. Under den första och andra handelsperioden enligt systemet var medlemsstaterna skyldiga att utarbeta nationella handlingsplaner för nationella tilldelningar som bestämmer deras totala utsläppsminskningsnivå och hur många utsläppsrätter som varje anläggning i deras land mottar. Av varje år måste anläggningar överlämna utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp Företag som håller sina utsläpp under nivån på utsläppsrätterna kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter De som står inför svårigheter att hålla sina utsläpp i linje med sina utsläppsrätter har val mellan att vidta åtgärder för att minska sina egna utsläpp Som att investera i mer effektiv teknik eller använda mindre koldioxidintensiva energikällor eller köpa de extra utsläpp som de behöver på marknaden, eller en kombination av de två sådana valen kommer sannolikt att bestämmas av relativa kostnader. På så sätt minskar utsläppen varhelst Det är mest kostnadseffektivt att göra. Hur länge har EU ETS fungerat. EU: s ETS var Lanserad den 1 januari 2005 Den första handelsperioden löpte i tre år till slutet av 2007 och var en lärande genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden. Den andra handelsperioden började den 1 januari 2008 och löper i fem år fram till slutet Av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med Kyoto-protokollets första åtagandeperiod, under vilken EU och andra industriländer måste uppfylla sina mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser. För den andra handelsperioden EU: s utsläpp av utsläppsrätter har begränsats till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU som helhet och medlemsstaterna individuellt levererar sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna av erfarenheten hittills. EU: s ETS har satt Ett pris på kol och visat att handel med utsläpp av växthusgaser Den första handelsperioden har framgångsrikt etablerat den fria handeln med utsläppsrätter i hela EU, sätts i pl Ess den nödvändiga infrastrukturen och utvecklat en dynamisk kolmarknad. Miljömässiga fördelar i den första fasen kan vara begränsade på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa medlemsstater och vissa sektorer, främst beroende på att man använder sig av utsläppsprognoser innan verifierade utsläppsdata blev tillgängliga under EU ETS När offentliggörandet av verifierade utsläppsdata för 2005 lyfte fram denna överallokering, reagerade marknaden som förväntas genom att sänka marknadspriset på utsläppsrätter. Tillgången till verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt för kommissionen att se till att kapaciteten på nationella anslag enligt Den andra fasen sätts på en nivå som ger upphov till verkliga utsläppsminskningar. Utan att understryka behovet av verifierade data har erfarenheten hittills visat att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att EU ska uppnå sina utsläppsminskningsmål åtminstone kostnaden Och med minimala konkurrenssnedvridningar behovet av mer harmonisering är ren St med hänsyn till hur kappan på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första handelsperioderna visar också att väldigt olika nationella metoder för fördelning av utsläppsrätter till anläggningar hotar rättvis konkurrens på den inre marknaden. Dessutom behövs större harmonisering, förtydligande och förfining med respekt Systemets omfattning, tillgången till krediter från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s system för utsläpp till utsläppshandeln på annat håll och övervaknings-, verifierings - och rapporteringskraven. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU: s system för utsläppsrätter Och från och med då kommer de att tillämpas. De överenskomna konstruktionsförändringarna kommer att gälla från och med den tredje handelsperioden, dvs. januari 2013. Förberedande arbete kommer att inledas omedelbart. De gällande reglerna ändras inte förrän i januari 2013 för att säkerställa att regelverkets stabilitet upprätthålls. EU ETS under tredje perioden kommer att vara ett effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Ökad effektivitet är ach Uppnådd genom en längre handelsperiod 8 år istället för 5 år, en robust och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en betydande ökning av auktionsvolymen från mindre än 4 i fas 2 till mer än hälften i Fas 3.Mer harmonisering har kommit överens om på många områden, bland annat med avseende på cap-setting ett EU-täckande lock i stället för nationella kapslar i fas 1 och 2 och reglerna för övergångsfri tilldelning. Systemets rättvisa har varit Väsentligt ökat genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införande av en omfördelningsmekanism som ger nya medlemsstater möjlighet att auktionera fler utsläppsrätter. Hur jämför den slutliga texten med det ursprungliga kommissionens förslag. Klimat - och energimålen Som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och den övergripande arkitekturen i kommissionens förslag om EU: s system för utsläppsrätter förblir intakt. Det vill säga att det kommer att Vara ett EU-täckande lock på antalet utsläppsrätter och detta lock kommer att minska årligen längs en linjär trendlinje som kommer att fortsätta efter utgången av den tredje handelsperioden 2013-2020. Huvudskillnaden jämfört med förslaget är att auktionering av Utsläppsrätter kommer att fasas in långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionens förslag. Sammanfattningsvis är de huvudsakliga ändringar som har gjorts i förslaget följande: Vissa medlemsstater får ett frivilligt och tillfälligt undantag från regeln Att inga utsläppsrätter ska tilldelas gratis till elproducenter från och med 2013 Denna möjlighet att avvika är tillgänglig för medlemsstater som uppfyller vissa villkor för sammanlänkning av elnätet, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion och BNP Capita i förhållande till EU-27-genomsnittet Dessutom kan antalet gratis utsläppsrätter som en medlemsstat kan tilldela kraftverk begränsas till 70 koldioxid emissions of relevant plants in phase 1 and declines in the years thereafter Furthermore free allocation in phase 3 can only be given to power plants that are operational or under construction no later than end 2008 See reply to question 15 below. There will be more details in the Directive on the criteria to be used to determine the sectors or sub-sectors deemed to be exposed to a significant risk of carbon leakage and an earlier date of publication of the Commission s list of such sectors 31 December 2009 Moreover, subject to review when a satisfactory international agreement is reached, installations in all exposed industries will receive 100 free allowances to the extent that they use the most efficient technology The free allocation to industry is limited to the share of these industries emissions in total emissions in 2005 to 2007 The total number of allowances allocated for free to installations in industry sectors will decline annually in line with the decline of the emissions cap. Member States may also compensate certain installations for CO 2 costs passed on in electricity prices if the CO 2 costs might otherwise expose them to the risk of carbon leakage The Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect See reply to question 15 below. The level of auctioning of allowances for non-exposed industry will increase in a linear manner as proposed by the Commission, but rather than reaching 100 by 2020 it will reach 70 , with a view to reaching 100 by 2027.As foreseen in the Commission s proposal, 10 of the allowances for auctioning will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies A provision has been added for another redistributive mechanism of 2 of auctioned allowances to take into account Member States which in 2005 had achieved a r eduction of at least 20 in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol. The share of auctioning revenues that Member States are recommended to use to fight and adapt to climate change mainly within the EU, but also in developing countries, is raised from 20 to 50.The text provides for a top-up to the proposed permitted level of use of JI CDM credits in the 20 scenario for existing operators that received the lowest budgets to import and use such credits in relation to allocations and access to credits in the period 2008-2012 New sectors, new entrants in the periods 2013-2020 and 2008-2012 will also be able to use credits The total amount of credits that may be used will, however, not exceed 50 of the reduction between 2008 and 2020 Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement, the Commission could allow additional access to CERs and ERUs for operators in the Community scheme See reply to question 20 below. The proceeds from auctioning 300 million allowances from the new entrants reserve will be used to support up to 12 carbon capture and storage demonstration projects and projects demonstrating innovative renewable energy technologies A number of conditions are attached to this financing mechanism See reply to question 30 below. The possibility to opt-out small combustion installations provided they are subject to equivalent measures has been extended to cover all small installations irrespective of activity, the emission threshold has been raised from 10,000 to 25,000 tonnes of CO 2 per year, and the capacity threshold that combustion installations have to fulfil in addition has been raised from 25MW to 35MW With these increased thresholds, the share of covered emissions that would potentially be excluded from the emissions trading system becomes significant, and consequently a provision has been added to allow for a corresponding reduction of the EU-wide cap on allowances. Will there still be national allocation plans NAPs. No In their NAPs for the first 2005-2007 and the second 2008-2012 trading periods, Member States determined the total quantity of allowances to be issued the cap and how these would be allocated to the installations concerned This approach has generated significant differences in allocation rules, creating an incentive for each Member State to favour its own industry, and has led to great complexity. As from the third trading period, there will be a single EU-wide cap and allowances will be allocated on the basis of harmonised rules National allocation plans will therefore not be needed any more. How will the emission cap in phase 3 be determined. The rules for calculating the EU-wide cap are as follows. From 2013, the total number of allowances will decrease annually in a linear manner The starting point of this line is the average total quantity of allowances phase 2 cap to be issued by Member States for the 2008-12 period, adjusted to refle ct the broadened scope of the system from 2013 as well as any small installations that Member States have chosen to exclude The linear factor by which the annual amount shall decrease is 1 74 in relation to the phase 2 cap. The starting point for determining the linear factor of 1 74 is the 20 overall reduction of greenhouse gases compared to 1990, which is equivalent to a 14 reduction compared to 2005 However, a larger reduction is required of the EU ETS because it is cheaper to reduce emissions in the ETS sectors The division that minimises overall reduction cost amounts to. a 21 reduction in EU ETS sector emissions compared to 2005 by 2020.a reduction of around 10 compared to 2005 for the sectors that are not covered by the EU ETS. The 21 reduction in 2020 results in an ETS cap in 2020 of a maximum of 1720 million allowances and implies an average phase 3 cap 2013 to 2020 of some 1846 million allowances and a reduction of 11 compared to the phase 2 cap. All absolute figures indicated co rrespond to the coverage at the start of the second trading period and therefore don t take account of aviation, which will be added in 2012, and other sectors that will be added in phase 3.The final figures for the annual emission caps in phase 3 will be determined and published by the Commission by 30 September 2010.How will the emission cap beyond phase 3 be determined. The linear factor of 1 74 used to determine the phase 3 cap will continue to apply beyond the end of the trading period in 2020 and will determine the cap for the fourth trading period 2021 to 2028 and beyond It may be revised by 2025 at the latest In fact, significant emission reductions of 60 -80 compared to 1990 will be necessary by 2050 to reach the strategic objective of limiting the global average temperature increase to not more than 2 C above pre-industrial levels. An EU-wide cap on emission allowances will be determined for each individual year Will this reduce flexibility for the installations concerned. No, f lexibility for installations will not be reduced at all In any year, the allowances to be auctioned and distributed have to be issued by the competent authorities by 28 February The last date for operators to surrender allowances is 30 April of the year following the year in which the emissions took place So operators receive allowances for the current year before they have to surrender allowances to cover their emissions for the previous year Allowances remain valid throughout the trading period and any surplus allowances can now be banked for use in subsequent trading periods In this respect nothing will change. The system will remain based on trading periods, but the third trading period will last eight years, from 2013 to 2020, as opposed to five years for the second phase from 2008 to 2012.For the second trading period Member States generally decided to allocate equal total quantities of allowances for each year The linear decrease each year from 2013 will correspond better to expe cted emissions trends over the period. What are the tentative annual ETS cap figures for the period 2013 to 2020.The tentative annual cap figures are as follows. These figures are based on the scope of the ETS as applicable in phase 2 2008 to 2012 , and the Commission s decisions on the national allocation plans for phase 2, amounting to 2083 million tonnes These figures will be adjusted for several reasons Firstly, adjustment will be made to take into account the extensions of the scope in phase 2, provided that Member States substantiate and verify their emissions accruing from these extensions Secondly, adjustment will be made with respect to further extensions of the scope of the ETS in the third trading period Thirdly, any opt-out of small installations will lead to a corresponding reduction of the cap Fourthly, the figures do not take account of the inclusion of aviation, nor of emissions from Norway, Iceland and Liechtenstein. Will allowances still be allocated for free. Yes Industr ial installations will receive transitional free allocation And in those Member States that are eligible for the optional derogation, power plants may, if the Member State so decides, also receive free allowances It is estimated that at least half of the available allowances as of 2013 will be auctioned. While the great majority of allowances has been allocated free of charge to installations in the first and second trading periods, the Commission proposed that auctioning of allowances should become the basic principle for allocation This is because auctioning best ensures the efficiency, transparency and simplicity of the system and creates the greatest incentive for investments in a low-carbon economy It best complies with the polluter pays principle and avoids giving windfall profits to certain sectors that have passed on the notional cost of allowances to their customers despite receiving them for free. How will allowances be handed out for free. By 31 December 2010, the Commission wi ll adopt EU-wide rules, which will be developed under a committee procedure Comitology These rules will fully harmonise allocations and thus all firms across the EU with the same or similar activities will be subject to the same rules The rules will ensure as far as possible that the allocation promotes carbon-efficient technologies The adopted rules provide that to the extent feasible, allocations are to be based on so-called benchmarks, e g a number of allowances per quantity of historical output Such rules reward operators that have taken early action to reduce greenhouse gases, better reflect the polluter pays principle and give stronger incentives to reduce emissions, as allocations would no longer depend on historical emissions All allocations are to be determined before the start of the third trading period and no ex-post adjustments will be allowed. Which installations will receive free allocations and which will not How will negative impacts on competitiveness be avoided. Taking into account their ability to pass on the increased cost of emission allowances, full auctioning is the rule from 2013 onwards for electricity generators However, Member States who fulfil certain conditions relating to their interconnectivity or their share of fossil fuels in electricity production and GDP per capita in relation to the EU-27 average, have the option to temporarily deviate from this rule with respect to existing power plants The auctioning rate in 2013 is to be at least 30 in relation to emissions in the first period and has to increase progressively to 100 no later than 2020 If the option is applied, the Member State has to undertake to invest in improving and upgrading of the infrastructure, in clean technologies and in diversification of their energy mix and sources of supply for an amount to the extent possible equal to the market value of the free allocation. In other sectors, allocations for free will be phased out progressively from 2013, with Member States agree ing to start at 20 auctioning in 2013, increasing to 70 auctioning in 2020 with a view to reaching 100 in 2027 However, an exception will be made for installations in sectors that are found to be exposed to a significant risk of carbon leakage This risk could occur if the EU ETS increased production costs so much that companies decided to relocate production to areas outside the EU that are not subject to comparable emission constraints The Commission will determine the sectors concerned by 31 December 2009 To do this, the Commission will assess inter alia whether the direct and indirect additional production costs induced by the implementation of the ETS Directive as a proportion of gross value added exceed 5 and whether the total value of its exports and imports divided by the total value of its turnover and imports exceeds 10 If the result for either of these criteria exceeds 30 , the sector would also be considered to be exposed to a significant risk of carbon leakage Installations in these sectors would receive 100 of their share in the annually declining total quantity of allowances for free The share of these industries emissions is determined in relation to total ETS emissions in 2005 to 2007.CO 2 costs passed on in electricity prices could also expose certain installations to the risk of carbon leakage In order to avoid such risk, Member States may grant a compensation with respect to such costs In the absence of an international agreement on climate change, the Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect. Under an international agreement which ensures that competitors in other parts of the world bear a comparable cost, the risk of carbon leakage may well be negligible Therefore, by 30 June 2010, the Commission will carry out an in-depth assessment of the situation of energy-intensive industry and the risk of carbon leakage, in the light of the outcome of the international negotiation s and also taking into account any binding sectoral agreements that may have been concluded The report will be accompanied by any proposals considered appropriate These could potentially include maintaining or adjusting the proportion of allowances received free of charge to industrial installations that are particularly exposed to global competition or including importers of the products concerned in the ETS. Who will organise the auctions and how will they be carried out. Member States will be responsible for ensuring that the allowances given to them are auctioned Each Member State has to decide whether it wants to develop its own auctioning infrastructure and platform or whether it wants to cooperate with other Member States to develop regional or EU-wide solutions The distribution of the auctioning rights to Member States is largely based on emissions in phase 1 of the EU ETS, but a part of the rights will be redistributed from richer Member States to poorer ones to take account of the lower GDP per head and higher prospects for growth and emissions among the latter It is still the case that 10 of the rights to auction allowances will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies However, a provision has been added for another redistributive mechanism of 2 to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20 in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol Nine Member States benefit from this provision. Any auctioning must respect the rules of the internal market and must therefore be open to any potential buyer under non-discriminatory conditions By 30 June 2010, the Commission will adopt a Regulation through the comitology procedure that will provide the appropriate rules and conditions for ensuring efficient, coordinated auctions with out disturbing the allowance market. How many allowances will each Member State auction and how is this amount determined. All allowances which are not allocated free of charge will be auctioned A total of 88 of allowances to be auctioned by each Member State is distributed on the basis of the Member State s share of historic emissions under the EU ETS For purposes of solidarity and growth, 12 of the total quantity is distributed in a way that takes into account GDP per capita and the achievements under the Kyoto-Protocol. Which sectors and gases are covered as of 2013.The ETS covers installations performing specified activities Since the start it has covered, above certain capacity thresholds, power stations and other combustion plants, oil refineries, coke ovens, iron and steel plants and factories making cement, glass, lime, bricks, ceramics, pulp, paper and board As for greenhouse gases, it currently only covers carbon dioxide emissions, with the exception of the Netherlands, which ha s opted in emissions from nitrous oxide. As from 2013, the scope of the ETS will be extended to also include other sectors and greenhouse gases CO 2 emissions from petrochemicals, ammonia and aluminium will be included, as will N2O emissions from the production of nitric, adipic and glyocalic acid production and perfluorocarbons from the aluminium sector The capture, transport and geological storage of all greenhouse gas emissions will also be covered These sectors will receive allowances free of charge according to EU-wide rules, in the same way as other industrial sectors already covered. As of 2012, aviation will also be included in the EU ETS. Will small installations be excluded from the scope. A large number of installations emitting relatively low amounts of CO 2 are currently covered by the ETS and concerns have been raised over the cost-effectiveness of their inclusion As from 2013, Member States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions T he installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals The installations may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed. For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emission-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the period 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 For the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projec ts cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in whic h case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions wo uld be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sh arp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in t he new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability of renewable energy and temperature demand for heating and cooling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatili ty that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. Wha t is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-fina nce the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.

Comments

Popular Posts